FERO, VYPRAVĚČ PŘÍBĚHŮ
Reflex - PETR VOLF FOTO: DAVID KRAUS
V roce 1984 natočil FERO FENIČ (44) film Džusový román a dnes tvrdí,
že od té doby pije denně kvanta džusu: jenom k snídani prý spořádá litrovou
krabici. Takže když jsme se sešli v jeho pracovně v pražské Růžové ulici,
kde sídlí FEBIO, přinesl nejdřív džus. Potom se na chvíli ztratil a po
pěti minutách se obřadně objevil s kávou v ruce. V šálku se pěnila smetana.
Ta káva vypadala výtečně.
Kafe jsem začal pít až v Itálii, když jsem tam byl na studijním pobytu.
Od té doby mi jiné nechutná. Je to jako se vším v životě - když poznáte
něco lepšího, těžko se pak zvyká na horší.
Uměl jste italsky?
Když jsem tam přišel, tak jen velmi málo. Bylo to začátkem ledna 1977
a na zdech v římském univerzitním městě jsem četl nápisy Ať žije Charta
a Osvoboďte Chartu. Charta, Charta... se slovníkem jsem si to překládal,
ale vůbec jsem nechápal, o co jde.
Až později jsem se dopídil, co se v Československu poté, co jsem odjel
vlastně odehrálo. Byla to bizarní škola italštiny.
Pro mě je zase pořád trochu bizarní , že už nenosíte knírek. Proč
jste ho vlastně schodil?
Byl to knírek mé puberty. Nechal jsem si ho narůst v devětašedesátém,
když jsem šel do Bratislavy studovat žurnalistiku. Považoval jsem to za
krok do dospělosti a možná mi tehdy i připadalo, že patří k image velkoměstského
šviháka. Oholil jsem ho pár týdnů po založení Febia. Tedy v roce 1992,
kdy asi definitivně má puberta skončila.
A začal jsem druhou etapu života: rozhodl jsem se ukázat svou tvář naplno.
Dnes mi připadá, že vždycky, když má někdo knír nebo vous, tak něco zakrývá.
Určitě je v tom i nemalý kus ješitnosti. Z tváře se o člověku dozvíte
téměř vše - je to s ní tedy stejné jako s duší, neměla by se za nic skrývat.
Co na to řekla vaše maminka?
Ta mě vnímá jinak, takže si toho skoro nevšimla.
Ale vaši životní dráhu z Nižné Šebastové určitě s pýchou sleduje?
Ne. Je to takové zvláštní. Rodiče jsou obyčejně pyšní, když jsou jejich
děti úspěšné, ale v mých rodičích moje dráha nikdy úctu nevzbuzovala.
To mě překvapuje.
Proč? Copak je má práce pro jejich život nebo život jejich sousedů důležitá?
Já jsem z pěti dětí, z toho tři mí sourozenci zemřeli. Všichni tragickou
smrtí. Jsem nejmladší a narodil jsem se až po smrti dvou z nich.
Tři tragická úmrtí?
Takové příběhy nevymyslíte, ty napíše jenom život. Třeba čtyřletý bratr
Tibor zemřel tak, že přeskakoval obrovský hrnec s vařící vodou a spadl
do něj. Babička, která u toho byla, ze šoku omdlela. Maminka na bratrův
výkřik přiběhla ze dvorku, vytáhla ho opařeného z vody a pak s ním bosky
běžela několik kilometrů za lékařem k Prešovu. Bylo to za "slovenského
štátu". Ale dítě už nezachránila. Později toho lékaře obvinili, že
pomohl ke smrti několika dětí. Byl to nešťastník, jehož rodina skončila
v koncentráku... Jestli mohl i za smrt mého bratra, se nezjišťovalo.
Sestra zase v osmi letech spadla ze žebřiňáku, když ji strýc vezl na
sena. Sám ji přejel zadními koly. Našli ji až za chvíli v kaluži krve.
Vykrvácela. Východní Slovensko bylo zaostalé, doprava žádná nebo primitivní,
než se dostala k lékaři... Dnes by asi přežila. Strýc se z toho pomátl
a brzy zemřel také. Jsou to neuvěřitelné příběhy. Jako z filmu. Jenže
by to byl kýč.
Mělo to na vás nějaký vliv?
V dětství byla matka vůči mně strašně úzkostlivá. Mimochodem, pořád jí
vykám, to už je taková tradice. Na druhou stranu to vedlo k tomu, že jsem
se snažil být v mezích možností samostatný, vytrhnout se z toho sevření.
Snažil jsem se postarat sám o sebe. Vždycky. Ale to asi bylo dáno geneticky.
Rodiče, sedláci, taky nikdy nic - v žádném společenském řádu nedostali
nic zadarmo. Co si sami nevydřeli, to neměli.
Rodiče sedláci, prostí lidé. Jak jste se dostal k umění?
Asi v deseti letech jsem napsal první povídku. Nevím proč. Přitom maminka
četla jen modlitební knížku, babička byla negramotná a pamatuju se, že
se podepisovala třemi křížky - byla to však nejmoudřejší žena ve vesnici.
Postavila tam první zděný dům a vychovávala sama pět dětí, když její manžel
šel do Ameriky za prací, kde fáral v pittsburských dolech. V zaostalém
prostředí byla nesmírně emancipovaná, až revoluční.Když jsem dostal výprask
za to, že místo hlídání dobytka na pastvě si něco škrábu do sešitu, jediná
mě bránila: ať prý mě nechají, když mě to baví.
Nedívají se na vás jako na odrodilce?
Samozřejmě, čtvrt století tam nežiju, děti mých spolužáků a kamarádů už
nepoznám, ale oni mi to nedávají znát. Vždyť půlka vesnice je s Feničovými
spřízněná.
Respekt k tomu, co jste dokázal, z rodáků cítíte?
A co jsem dokázal? Pomohl jsem jim k lepšímu životu, zdraví, práci? Kdybych
byl lékař nebo učitel nebo kdybych dobře obdělával půdu, možná by zde
nějaký důvod k respektu mohl být. Ale za co si mě mají vážit - že jsem
režisér? Jediný z Nižné Šebastové? Zvýší jim tohle vědomí úrodu na poli
nebo sníží nezaměstnanost, která tam začíná být tragická? Nikdy se mě
nikdo nezeptal, co natáčím. Zajímá je spíš to, co je podstatné pro jejich
život: jestli se mi dobře vede. Má matka si pořád myslí, že mám povolání,
které je nejisté. Přijala sice fakt, že mě to živí, ale podstata mé profese
je jí cizí. Nejčastěji se mě ptá, jestli mám co jíst.
Říkal jste, že na začátku bylo vaše psaní. Studoval jste také žurnalistiku.
Kdy jste zběhl k filmu?
Až na žurnalistice. Pochopil jsem, že v té době šlo jen o výchovu propagandistů.
Nikoho nezajímalo, jak píšu, nikdo dokonce nechtěl , abychom publikovali
v novinách. Nežádali tvůrčí díla, jak jsem naivně očekával, byla to jen
tupá ideologie.
Než jste podal přihlášku na FAMU, věděl jste něco o filmu?
Díky našemu panu faráři Mateji Murgášovi jsem viděl stovky filmů. To byl
jeden z nejsilnějších impulsů mého dětství. Sám byl kinoamatér, měl kameru
osmičku a dělal filmy. V zimě po náboženství, kam jsem chodil, protože
jsem z bigotní katolické rodiny - moje matka náš dům věnovala církvi,
když chtěl komunistický režim vesnici vzít faráře, nám promítal to, co
natočil, nebo vyprávěl obsahy světových filmů. V bývalém klášteře bylo
ještě kino a tam pan farář promítal vždycky po nedělní pobožnosti. Tohle
spojení církevních a světských věcí bylo kouzelné. Když jsme kvůli náboženství
nestihli autobus do Prešova, kde jsme měli převzít rudou standartu jako
nejlepší pionýrský oddíl, odvezl nás tam a zpátky on. Farář Murgáš totiž
říkával: Co Bohu - Bohu, co státu - státu.
Vaše přijetí na FAMU proběhlo hladce?
Nadvakrát. Poprvé jsem se hlásil na hranou režii. Nevyšlo to, v konkurenci
lidí z praxe, kteří už asistovali na Barrandově, jsem neměl šanci. Byl
jsem buran. Ale dozvěděl jsem se, že existuje i možnost studovat dokument.
To jsem předtím nevěděl, vždy jsem si myslel, a to koneckonců zastávám
dodnes, že filmová režie je jenom jedna: dobrá nebo špatná. O rok později
se mi tedy povedlo dostat se na dokumentární režii. I když to nebylo jednoduché.
Při zkoušce jsme měli rozebrat nějaký oblíbený dokument. Dodnes je mi
to trapné, ale já si žádný nepamatoval. Až jsem si vzpomněl na Plickovu
Zem spieva, kterou jsem však neviděl. Tak jsem si představil, o čem mohla
asi být a velmi emotivně jsem ji popsal. Ostatní se zabývali skladbou
záběru, střihem, rytmem, kompozicí, autorskými záměry a nevím čím ještě.
Já to musel opřít o pocit. Pan profesor A. F. Šulc, jeden ze zakladatelů
FAMU, mi pak u ústních zkoušek řekl, že bylo znát, jak ten film prošel
mou duší, že se mu ten můj rozbor líbil nejvíc, protože byl nejemotivnější.
Nepomyslel jste si, že to bude podivná škola, když vám tak skočili
na špek?
Kdepak. Já nebyl frajer, který by se chtěl předvádět nebo si mohl dovolit
někoho podceňovat. Bral jsem to jako výzvu všechno dohnat, protože podruhé
už by mi to nemuselo projít. Byl jsem outsider a to je vlastně moje celoživotní
poloha,, i když to tak třeba nepůsobí.
Nepůsobí.
Na mém vlastním pocitu to však nic nemění. Nelpím na tom, co dělám. Vědomí,
že bych se dokázal uživit i něčím jiným, mi dává svobodu, takže svou práci
můžu brát jako štěstí, jako koníčka, jako něco, co mě navíc baví. Proto
jsem nikdy nemusel točit nic proti své vůli. Třeba jsem se živil průvodcovstvím
- i když bych s určitými kompromisy mohl točit dokumenty. Nebylo to však
mým vysokým občanským uvědoměním, nýbrž nízkým uměleckým egoismem: nechtěl
jsem se vzdát radosti z toho, co jsem dělal, protože jsem ji nikdy nechápal
jako věčnou.
Nikdy jste nenatočil nic, za co byste se styděl?
Bez uzardění si můžu promítnout vše, co jsem natočil. Platí to i o dokumentu,
za který mě spolužáci ve druhém ročníku FAMU obviňovali, že přitakávám
normalizaci. Jmenoval se Člověčina a byl o ženě, kterou v Košicích v srpnu
osmašedesátého lynčoval dav - stejnou událost režisér Trapl později zneužil
v jedné inscenaci. Ta žena se přitom neprovinila ničím jiným, než že byla
původem Ruska. Vedla svého hluchoněmého syna do školy a zcela náhodně
se dostala do nešťastné situace. Dav ji štval, serval z ní šaty, byla
polévána červenou barvou a muži na ní močili za přihlížení a jásotu stovek
lidí, z nichž většina nevěděla, kdo ta žena je a proč lynčují zrovna ji.
Byl to lynč, v němž vůbec nešlo o politiku. A bylo to stejně nechutné,
jako když skini dnes zlynčují náhodného cikána jen proto, že je cikán.
Nakonec tu ženu zachránil jeden muž, bývalý politický vězeň, který ji
přes krám, v němž pracoval, odvedl do bezpečí. Jenom člověk, který sám
byl obětí nespravedlnosti, se dovedl postavit proti ponížení jiného bez
ohledu na motiv. Na základě jedné autentické fotografie, která davové
běsnění zachytila a kterou v Košicích prodávali jako pornografii, jsem
se ptal, jak bychom se zachovali my ostatní. Bylo to však v době, která
na to měla jenom dva pohledy, a má upřímnost nestranila žádnému z nich.
Jeden z těch vyčítajících spolužáků později zaujal vysokou stranickou
funkci v televizi.
Vaše dokumenty, ale koneckonců i celovečerní filmy pojednávaly o obyčejných
lidech. Byl to váš program?
Vzniklo to zcela spontánně. Od počátku FAMU, když jsme dělali cvičení,
přicházeli mí kolegové s tématy, která jim byla blízká, jako život malíře,
hudebníka, herce - tedy většinou z prostředí, které znali nebo v němž
žili. Já znal jen vesnické lidi. Tak jsem natočil portrét své matky. A
to mi zůstalo. Vždycky jsem se vracel do prostředí, v němž jsem byl doma
a které jsem důvěrně znal. Dětství vždy bývá nejsilnějším inspiračním
zdrojem.
Předchozí otázku jsem položil proto, že nyní přišel zlom. Obyčejné
lidi vystřídala Galerie elity národa. GEN. Politici, vědci, zpěváci, herci.
Nemáte pocit, že svou předchozí aktivitu potíráte?
A vy si myslíte, že ti lidé jsou nadpřirozené bytosti? Neobyčejnými se
stali až některými svými skutky.
Přesto jste je nazval elitou, pro našince poněkud znervózňujícím slovem.
Ale ano. Každý národ vždy zviditelňují jedinci, kteří ho převyšují. Tím,
že se vlastní prací dostali dál než ostatní, se stali jeho elitou. Ale
máte pravdu v tom, že cyklem GEN jsem poprvé vstoupil do této řeky. Mělo
to svůj důvod, který vzešel z atmosféry roku 1992, kdy se lámala republika
a kdy jsem začal v médiích i v životě kolem vnímat mnoho negativních prvků.
Nastalo porevoluční vystřízlivění a nabytá demokracie odhalovala i své
stinné stránky. Chtěl jsem dát lidem impuls, ukázat, že je třeba vzít
osud do vlastních rukou... Lidi, kteří byli v cyklu GEN, to dokázali.
Věřím, že síla talentu dokáže překonat bariéru společenských a ekonomických
omezení. Pokud nepřestaneme vnímat proporce. Tak jako zlo nemůže existovat
bez dobra, i náš svět je třeba vnímat nejen přes jeho negativní stránky,
ale i přes pozitivní podněty. Svět, který nás obklopuje, není naštěstí
jenom ten, jímž na nás útočí bulvární média. To bych si jinak mohl uvázat
mašli.
S kým ze stovky lidí v cyklu GEN byste se kamarádil?
Tuhle otázku jsem si nikdy nepoložil. Nezávisle na cyklu GEN jsem se už
dřív přátelil s Hanou Hegerovou nebo s Václavem Fischerem, kterého znám
dvacet let, a tahle přátelství samozřejmě trvají dál. Musíte si uvědomit,
že všechny jsem sice oslovil v rámci projektu, ale s většinou jsem do
přímého kontaktu nevešel. Byla to záležitost režiséra, dramaturga. Já
potom byl ten v pozadí, který hodnotil až zase výsledek.
Byly takové cykly GEN, které jste měl chuť kvůli nízké kvalitě nezařadit
do vysílání?
Bylo jich několik, ale nic jiného mi nezbývalo. To je přirozený stav věcí,
že při takovém objemu práce se stanou omyly, že se některé věci nepovedou
tak, jak se tvůrce zavazoval. Respektuji práci svých kolegů, které jsem
si k této spolupráci vybral, a tak jsem se snažil vstupovat do jejich
děl jen minimálně. U většiny se výsledek dá odhadnout předem. U dokumentů
ale navíc platí, že i přes jejich umělecké nedostatky nebo momentální
úspěch může hodnotu ještě ovlivnit čas.
Kdo odváděl lepší práci: roduvěrní dokumentaristé, nebo režiséři hraných
filmů?
To je individuální, některé režiséry hraných filmů, jako Jiřího Menzela
nebo Otakara Vávru, jsem inspiroval zkusit si po několika desetiletích
dokument. Dokumentaristé zase získali nebývalou možnost rozvinout se v
žánru portrétu - jako například Jan Špáta, jehož každý další portrét byl
lepší než ten předcházející. V zásadě se však dá říci, že čím větší tvůrčí
osobnost, tím větší byla její pokora a chuť naslouchat cizím názorům.
To platí i o talentu: dobrý režisér dokáže natočit stejně kvalitní dokument
jako hraný film.
Vy sám máte příběh, kterým byste se chtěl vrátit na pole hraného filmu?
Přemýšlím o tom, delší dobu a z mnoha podnětů se mi to teď zúžilo na tři
témata s tím, že scénář si asi budu muset napsat sám. Nevím, kdy dokážu
sladit tuhle ambici se svým současným vytížením. Moje dva filmy, Džusový
román a Zvláštní bytosti, vznikaly v tak extrémních podmínkách, že ve
mně zůstal dojem, že dostatečně neodrážely mou tvůrčí potenci. Možná se
mýlím, ale potřebuji tuhle zkoušku, třeba sebezničující, podstoupit.
Mohl byste bez Febia žít?
Ale to víte, že ano. Nechtěl bych, a nikdy jsem na to ani nepomyslel,
aby Febio bylo mou životní náplní. Chápu ho jen jako další mezistadium.
Teď už docela dobře funguje a chtěl bych docílit stavu, aby mohlo existovat
i nezávisle na mé osobě. Doufám, že to půjde.
Nedávno jste měl dost vyhrocený konflikt s policií, neboť jste byl
na ulici přistižen tak říkajíc in flagranti: neměl jste občanský průkaz.
Už ho nosíte?
Přiznám se, že už se přistihuju, že před odchodem z bytu se kontroluju,
jestli mám občanku při sobě. Na druhé straně - asi to problémy s kriminalitou
i obecním stavem práce policie nevyřeší. Ani moji důvěru v ni to neposílilo,
spíše naopak. Přes mou snahu chápat nelehkou transformaci policie, a dokonce
její práci propagovat, což jsme téměř pravidelně činili například v cyklu
OKO, jsem teď zbaven iluzí. Filozofie naší policie je prostě pořád poznamenána
způsoby komunistické Veřejné bezpečnosti.
Když jsme u té občanky - jaké křestní jméno v ní stojí před příjmením
Fenič ?
Já jsem křtěný František. Na FAMU, když jsem dělal první film, mi produkční
do titulků napsala Fero Fenič, protože nevěděla, že je to jen hovorová
zkratka mého jména. Od té doby mi to zůstalo. Na rozdíl od všech těch
anonymních slovenských národovců na Slovensku i zde, v Čechách, kteří
mě neustále obviňují z "janičářství", tedy ze zaprodanectví,
nesu tak už ve svém jménu zcela dobrovolně, bezplexů a boxerských způsobů
zviditelňování, vlajku svého původu. S plnou, neanonymní zodpovědností
za vše, co dělám, říkám a jaký jsem.
|